KeresésJoszo.hu – Szóljunk egy jó szót egymásért!

A tudás az egyetlen, amit senki sem vehet el tőled!

Első találkozásunkkor még nem volt ismert arc, ma mindenhol belé botlok: a tévében ad tanácsot a fiataloknak, hogyan érettségizzenek jobban, a HVG készít vele riportokat a hetekre előre betelő tanulásmódszertan-tanfolyamairól, tízezernél nagyobb példányszámban kelnek el a könyvei. Amikor mi először találkoztunk, még "csak" a rendőrtiszti főiskola oktatója volt, mindenki tudta, hogy valami villámolvasás-izét tanít, de kedves bolondságnak hittük. Ma meg már... Interjú Lantos Mihállyal.(Ágoston László írása.)

- Ha nem ismernélek, biztos lennék benne, hogy csaló vagy.

- Ez kedves! - nevet fel úgy, hogy imádott Lizi kutyája, a drótszőrű tacskó is összerezze az ölében. - Azért örülök, hogy ismersz és nem így gondolod! 

- Igen, mert nagyon hangzatosak az ígéreteid: "200 oldalt jól megtanulni 2 óra alatt" vagy "megszerettetni a gyerekekkel a tanulást". Nem félsz, hogy az ennyire harsány üzenet hiteltelenné tesz?

- 26 évig dolgoztam rendőrtisztként, ebből 13 évet tanítottam a mai nevén Nemzeti Közszolgálati Egyetemen, számomra a tisztesség az üzletben is alapelv, hát még ha kiszolgáltatott emberekről van szó!

- Kiszolgáltatott?

- Tudod, hozzám olyanok jönnek, akiknek nem megy az iskola, nehezen tanulnak, nem sikeresek vagy csak nem szeretnek tanulni, szenvednek a tanulástól... Általánostól a gimnáziumig, villámolvasásra pedig érettségitől a szépkorúakig. Nem tudnék belenézni egy segítséget remélő fiatal vagy éppen nyolcvan éves, nagyokulárés néni szemébe, ha nem hinnék maradéktalanul abban, amit csinálok. Igen, még akkor is, ha ilyen magasan van a léc.

- És működik?

- Minden évben kiküldünk a volt diákjainknak egy elégedettség-mérést és túlnyomó többségük nagyon pozitívan nyilatkozik. Azt hiszem, hiánypótló, amit a kollégáimmal csinálunk: módszert, eszközt adni a tanulásra a diákok, munkavállalók kezébe. Mert senki sem tanít meg minket tanulni! Hozzáteszem: nem csak Magyarországon van ez így! Éppen most fordítják a Lépéselőny-könyvemet németre és angolra, mert a legfejlettebb országok is küzenek ezzel a problémával. 19. századi módszerekkel próbálunk 21. századi mennyiségű tudást beletömni az emberek fejébe. Csak gondolj bele, mennyivel többet kell ma megtanulnod az munkavállaláshoz, mint a dédapádnak kellett...

- Azért mi is lediplomáztunk valahogy...

- Valahogy igen... de ma már tudom, hogy mennyivel kevesebb küszködéssel is lehetett volna! Ráadásul annak a tudásnak, amit akkor megszereztünk, a túlnyomó többsége már elveszett a fejünkből a rossz tanulási stratégia miatt. Én Monoron nőttem fel és szívem mélyéről gyűlöltem tanulni. Nem is voltam benne sikeres, a fene se akarta folytatni, hát beálltam rendőrnek. Aztán ahogy lépegettem felfelé a ranglétrán - fogdaőrként kezdtem! - huszonhét éves korom körül felmerült, hogy ha nem végzem el a Rendőrtiszti Főiskolát, nem fogok tudni feljebb jutni. Nyilván tele voltam motivációval, de csalni és puskázni nem akartam, mert én még hiszek a rendőri tisztességben.... Ki kellett találnom valamit.

- Így jött a villámolvasás?

- Igen. Elkezdtem kutatni, hogy mivel tudnék saját magamon segíteni és próbáltam nyitottan gondolkodni. Paul R. Scheele villámolvasás-módszere pedig nekem nagyon bevált. Annyira, hogy amikor az ismerőseim látták a fejlődésemet, megkértek, hogy nekik is mutassam meg, mi ez. Végül párhuzamosan végeztem két egyetemet, magam is egyetemi oktató lettem, tavaly már közel kétezer hallgatóm volt csak a villámolvasás tanfolyamaimon, az erről írt könyvem pedig a kiadó legsikeresebb kiadványa lett.

- Meseszerűen hangzik.

- Az is lenne, ha mindez nem húsz év munkája lenne egyetlen mondatba sűrítve. De igen, büszke vagyok rá, ha ezt kérdezed. És meseszerű, mert előbb született meg az igény és a lehetőség, mint az ambícióm.


Ágoston László Lantos Mihály villámolvasás tanfolyamán

- Én voltam tanfolyamodon, korszakalkotónak is találom, amit csinálsz, de a Kedves Olvasó bizonyára nem tudja, hogyan működik, hogyan lehet 200 oldal tananyagot megtanulni 2 óra alatt úgy, hogy az maradandó tudás legyen! Ahogy mondtam, nem is biztos, hogy elhiszi.

- Nagyon nehéz egy két napos tanfolyam anyagát két mondatban elmondani, ezért hozok egy példát. A hagyományos olvasás olyan, mintha elfelejtette volna valaki, hova parkolt egy óriási parkolóházban és egyesével nézegetné meg az összes kocsit, hogy az övé-e. Oldalról oldalra haladunk és próbáljuk összerakni a képet, próbáljuk kimazsolázni a számunkra fontos információkat. Aztán, ha a könyv nem volt jó választás, a végén még akár arra is rájöhet, hogy a parkolóházat is elnézte. Ha ezzel végeztünk, megpróbáljuk a lényeget bemagolni - ami azért szörnyű hiba, mert a magolás lehet, hogy egy vizsgán átsegít, de valós, tartós tudást nem ad. Ja, és szörnyen demotiváló, unalmas! Ez tehát a 19. századi módszer.

A villámolvasás - aminek semmi köze a gyorsolvasáshoz! - viszont más, sokkal tudatosabb tartalomfeldolgozási módszer! Nem egyesével keresgélünk a kocsi után, hanem megnézzük a biztonsági kamera képeit, azonnal megtaláljuk azt és csak utána megyünk el érte céltudatosan. Azaz először megismerjük, miről szól a könyv - a teljességében! -, így öt percen belül lesz képünk az egészről (hagyományos olvasásnál ekkor járunk úgy az előszó végénél, ha át nem ugorjuk). Megállapítjuk, hogy szükségünk van-e arra a tudásra, amit kínál és tudatosan csak a szükséges információkra koncentrálunk benne. Így negyven percen belül már tudunk értelmesen beszélgetni a könyv tartalmáról, két óra után pedig előadást tudunk tartani az anyagból. Ennek természetesen meg vannak a maga módszerei, eljárásai és kell még egy fontos lépés a sikerhez: egy jó módszer arra, hogy ha mindezt megtaláltuk, úgy tudjuk megtanulni, hogy ne felejtsük el. Akkor sikeres a művelet, ha ráadásul mindezt élvezetet jelent. Ugye mennyire más filozófia, mint amihez az iskolában hozzászoktunk?

- Van azért itt még egy kérdéses pont: a fotóolvasás. Azt állítod, nem kell értelmezve elolvasnunk a könyv lapjait ahhoz, hogy megértsük.

- "Több dolgok vannak földön és égen, Horatio, mintsem bölcselmetek. Álmodni képes." - mondja Hamlet Shakespeare közismert művében. Láttad például, amikor Danny Blue mentalista "gondolatokat ültetett" Vágó István tudatalattijába? Vágó István azért minden, csak nem egy hiszékeny ember, mégis sikerrel járt. Vagy Derren Brown mutatványa... Attól még, hogy valami hihetetlenül hangzik, nem biztos, hogy nem is igaz. Igen, az agyunk egészen elképesztő teljesítményekre képes és óriási előnybe kerül, aki ezt megtanulja kihasználni. A tudatos észlelésünk csak a jéghegy csúcsa, a villámolvasás egyik sarokköve, hogy segítségül hívjuk a tudatalattit is. Ekkora terjedelemben ennél sokkal jobban nem tudom elmagyarázni, a tanfolyamon egy teljes órát szentelek erre. De te is ott voltál, szerinted működik?

- Nehéz volt elhinnem, de igen, működött.

- Nyitott gondolkodás és gyakorlat kérdése az egész. És ami a legfontosabb: semmi misztikus nincs a dologban, mindenki képes használni ezt a módszert, hiszen minden egyes eleme az elménk alapvető működési mechanizmusához igazodik, azt használja!

- De akkor miért nem tanítják szélesebb körben?

- Azért ez egy álnaiv kérdés. Hány fontos, akár életbevágó dolgot nem tanítunk szélesebb körben az adóbevallás kitöltésétől a korszerű számítástechnikáig...

- És hogy jött a Lépéselőny-módszer?

- Amikor az ELTE pedagógia-szakát végeztem, szöget ütött belém a kérdés: miért utálunk meg iskolás korunkra tanulni, hogyha egyszer gyerekként senkit sem kell még győzködni arról, hogy fejlessze magát, mondjuk megtanuljon járni vagy beszélni. Az óvodás még tud játszva tanulni, a kisiskolás már nem? Miért lesznek a gyerekek sokszor hirtelen sikertelenek a tanulásban?

- Megint saját példa.

- Igen. Sajnos az iskolarendszerünk - ahogy a világ legtöbb országában - kiöli a kreativitást, a jókedvet, a humort, a hülyéskedést a tanulásból és szenvedéssé változtatja azt. Csoda, ha a gyerek inkább focizni szeretne? Vagy a telefonját nyomogatni?

- Azért az iskola egyik legfőbb célja az is, hogy fegyelemre és kemény mukára neveljen, nem?

- Élményt kell adnia, a tudás élményét! Gondolkodásmódot! Bátorítani a kreativitást és a kritikai érzéket! Szerintem ez lenne az iskola igazi célja, hogy ne robotokat neveljünk. Húsz év és a mai munkák nagy részét már nem emberek végzik majd. Az Egyesült Államokban már évek óta kongatják a vészharangot, hogy a mesterséges intelligencia el fogja venni az ügyvédek munkáját, mert jobb jogi tanácsokat ad, mint az ember! A fegyelem és a kemény munka mérhetetlenül fontos - erre tanít például a sport. Hidd el, volt rendőr őrnagyként nem becsülom alá ennek a jelentőségét, de a mai tizenéveseknek nem erre lesz szükségük, amikor belépnek majd a munkaerőpiacra. Egyéniségre, kreativitásra, független gondolkodásra! Amit egy robot olcsóbban és jobban tud majd, azt robotok fogják csinálni. És egyébként se neveljünk az iskolában emberekből munkagépeket...

- Mit tudsz tenni ezért?

-  A Lépéselőny-tanfolyamokon meg akarom tanítani a gyerekeket, hogyan engedjék szabadon a fantáziájukat, merjenek játszani, amíg ez a tanulásukat segíti, használjanak innovatív jegyzetelési módszereket, tegyék élvezetessé a tanulást. Mert tanulni baromi jó! Többé válni, fejlődni, egyre nagyobb látószöggel tekinteni a világra az egyik legnagyobb csoda az életben! Meggyőződésem, hogy az emberi létezés célja a fejlődés, tapasztalatszerzés! Azért dolgozom - és köszönöm, hogy lehetőséget adtál ezt az üzenetet az oldaladon tovább adni -, hogy minél többen minél korábban és minél kevesebb küzdelem árán érjék ezt el. A tudás az egyetlen hatalom, amit ha egyszer megszereztél már semmilyen rendszer nem vehet el tőled!

További információ, jelentkezés a villámolvasás tanfolyamra


További információ, jelentkezés a Lépéselőny tanfolyamra

Volna neked is egy jó szavad a világ számára? Küldd el nekünk saját történetedet ide kattintva vagy a [email protected] e-mailcímre!